ThinkstockPhotos-493533923 kopiera

Thinkstock (featured image)

Diskutera och engagera via sociala medier

Kommunikation De sociala medierna har förvandlat den politiska kommunikationen främst genom att engagera oss med sakfrågor som vi snabbt kan koppla till vår person.

annikawihlborg

Annika Wihlborg

– Man bloggade när man upptäckte faktafel i gammelmedia, säger Johan Ingerö, tillträdande välfärdsansvarig på tankesmedjan Timbro och som drev en av de mest välbesökta politiska bloggarna under 00-talet. Han minns hur tidningar, radio och TV var helt oförberedda på bloggarnas genomslag och försökte dra nytta av deras popularitet med länktjänster som Twingly, och Sveriges Radio citerade varje vecka de bästa inläggen i bloggkrönikan.

Bloggarna ritade om kartan för det politiska engagemanget. De sociala medierna, särskilt Twitter, minskade bloggarnas inflytande och medierna har blivit mycket bättre på att släppa in utomstående röster.

Johan Ingerö
Johan Ingerö

– Opinionsbildning går inte ut på att jaga medierna utan att locka dem med ämnen som det går att spinna vidare på. Arbetet ligger i att sprida budskapet när det väl är postat, berättar Ingerö.

Formuleringar blir därför mer extrema för att sticka ut och provocera till starka reaktioner.

I dag är politisk kommunikation i sociala medier professionell, med exakta beräkningar över vad som får klick. Kommunikationen sker alltmer på mottagarens villkor.

I Almedalen kan flödet bli överväldigande. Medierna styr vilka frågor som blir omtalade men inte hur de omtalas, därför vill partierna få in de sakfrågor som de är starka på i media. Förslag släpps på fokusgrupper för att testa deras reaktioner och formuleras om i fall de inte faller i god jord. Då närmar sig politiken alltmer reklamen.